dinsdag 23 mei 2017

Dag 10 (23 Mei 2017)

Bij de paters te Besançon kan men om 7u30 de gezongen mis volgen. Altijd wel iets speciaals. Als slot van de mis wou pater Max de Belgische pelgrim zegenen voor een behouden reis naar Rome. "Pelerin Andre, est que tu peut approcher au tabernacle pour ..." En nog een applausje ook. Na het ontbijt doorgereden naar het eerste en enige stadje tussen Besancon en Pontarlier, t.t.z. Ornans.

Actieve duurtijd: 5u25m
Afstand : 69,2 km (Total 711,3 + 69,3 = 780,5))
Gem.: 12,8 km/u
Hoogtemeters: 1157 m

Onderweg hadden ze afgesproken (denk ik) om vandaag gras te maaien. Idd een ideale dag want het was bloedheet. Het zweet spoot er bij mij langs alle kanten uit, en onderweg minstens bij 4 boeren water gaan vragen. Eigenlijk 3 boeren want de 4e was een oude beroepsrenner: niks forceren copain, continu blijven drinken, tussendoor altijd kleine prullen eten.

Zwitserland moet wachten tot morgen. Genoeg is genoeg. En te is teveel.

Van Luc Gregoir , een bestuurslid van de vereniging "Pelgrimswegen naar Rome" een mailtje ontvangen:

"Beste André,
We zijn gisteren over de pas gereden. Op de kleine weg lag de laatste km nog wat sneeuw langs de noord kant, langs de zuid kant leek het helemaal vrij gemaakt. Enkel de Furka pas in die buurt is nog gesloten.
Het gaat je goed,
Luc Gregoir"

Ik kan verder zoals gepland van Zwitserland naar Italië.

Hier in Pontarlier is niks speciaal voor pelgrims. In de jeugdherberg was het een en al lawaai van een school die daar logeerde. De hotels uit mijn boekje waren dicht of in weken niet meer gekuisd. Ik lig nu dan maar in een Ibis budget hotel.

Pontarlier is bekend geworden vanwege zijn productie van absint, een groen alcoholisch drankje bestemd voor medische doeleinden. Henri Pernod kocht het recept en opende hier een distillerie. In 1915 werd de drank verboden, maar werd een imitatie ervan, t.t.z. Pastis geproduceerd.

Bij de voorbereiding van morgen, heb ik eventjes naar het profiel gekeken van het deel in Frankrijk en Zwitserland, en moet er morgen nog 20 km geklommen worden om dan nadien af te dalen naar Lausanne. Ik maar denken dat ik vandaag met zwaar benen zat. Het was verdorie bij altijd naar omhoog. Vandaar dat de afdalingen altijd korter leken dan de beklimmingen. Dreke toch.

Zonsondergang te Besançon
Slaapplaatsen in de graanschuur
Alle boeren maaien gras
Ornans
Te Koop
Pontarlier
Profiel Via Francigena

1 opmerking:

  1. Dag Andre, ben een grote fan! al weer een prachtig project. veel plezier en ook wat rustmomenten, hoor?
    Liefs
    Michaela

    BeantwoordenVerwijderen