zaterdag 20 mei 2017

Dag 7 (20 Mei 2017)

Rustdag bij de zusters te Clairvaux, veel betere service dan een hotel!

Alhoewel we een rustdag hebben gepland, hebben we toch wat te doen.

De dag begonnen met een grote was die te drogen hangt bij die van de zusters. Het is zonnig dus dat geraakt wel droog tegen morgen.

In de voormiddag heb ik ook mijn fiets gekuisd. Dat was echt nodig, want ik heb 3 dagen geleden wegenwerken gepasseerd en hun waterpomp spoot bruin water. Niet alleen de fiets zat onder de bruine smurrie, maar ikzelf ook. Mijn benen leken ingesmeerd met PizzBruin en mijn achterwerk ...

Op de middag was een maaltijd voorzien:

  • Assiette de crudites
  • Kip met gebakken aardappelen en gestoofde groenten
  • Diverse kaas soorten
  • Appeltaart met koffie
  • Abrikozen
  • Dit alles met rode wijn.

En die 2 zusters eten telkens een dubbele portie. Ik ontplofte.

Na de middag: geleid bezoek aan de abdij en nadien rusten voor het avondeten want de zusters hebben boodschappen gedaan. Ik heb alvast enkele flessen wijn opgemerkt.

Deze ochtend is hier een dame toegekomen met haar baby. Zij zijn al de hele dag naar de gevangenis op bezoek.

In de gevangenis zitten momenteel nog 70 gevangenen, waarvan het overgrote deel jihadisten zijn. Een 30 tal jaren geleden zijn hier een verpleger en een cipier vermoord. Maar nu is alles super beveiligd.

Ik heb vernomen dat de col van de grote Sint Bernard pas op 3 juni opengaat. Normaal ben ik aan de pas op 5 dagen. Dan ga ik mij in Martigny informeren bij de toeristische dienst. Met de zonnige  dagen die ze voorspellen is de col toch misschien sneller open.

Andermaal heeft vooral de oudste zuster een avondmaal gemaakt:

  • Romige groentesoep
  • Zelfgemaakte pizza
  • Kaas
  • Pruimen met koek en vanillepudding.


Tijdens het eten werd er gebeld en werd een oude Spaanse dame afgezet door iemand die haar bij de kerk had gezien.
De Spaanse dame spreekt alleen Spaans, ze is op reis en zou graag 2 dagen verblijven bij de zusters. Daarna zou ze verder reizen: hoe was een groot vraagteken.
De zusters waren direct aan het overleggen wat te doen. Voorlopig hebben ze haar eten gegeven , ze bleek grote honger te hebben. De aanpak van de zusters is af te wachten wat de dame zelf gaat ondernemen.
"De achtergrond van wat zij hier doet in Frankrijk​, is voor hen van geen belang. Als men gaat vragen stellen, gaat men ook begingen te oordelen. Iedereen in nood, heeft recht op hulp."

Clairvaux domein en gevangenis
Pijlen VF
De abdij van Clairvaux
Fraternite St Bernard
Zicht vanuit mijn kamer
Koetshuis
2 zusters
2 andere zusters

2 opmerkingen:

  1. Al rustdag en je bent pas weg .... tja, bij al die nonnekes die je in de watten leggen.Pas op dat ze je daar niet houden. Hebben ze daar ook TV? De Giro ging vandaag door Vercelli en de rijststreek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zusters hier zijn ongelooflijk, hun maaltijden zijn copieus en lekker en met wijn. Prijs is 10 euro + hetgeen jezelf wil toevoegen.
    Ik heb net gelezen dat de col van de grote Sint Bernard opengaat op 3 juni. Misschien met de zonnige dagen dat hij toch sneller opengaat. Ik ben daar binnen 5-6 dagen. We zien wel.

    BeantwoordenVerwijderen