maandag 22 mei 2017

Dag 9 (22 Mei 2017)

Van Champlitte naar Besançon

Actieve duurtijd: 5u43m
Afstand : 87,7 km (Totaal 623,6 + 87,7 = 711,3)
Gem.: 15,4 km/u
Hoogtemeters: 1586 m

Vandaag in de namiddag een heel heuvelend parcours.
In de voormiddag toch een stuk naast de Saone rivier gedaan. Met wat pleziervaartuigen die geregeld een sluis nemen, zelfs een watertunnel.

Slaapplaatsen voor pelgrims in Besançon zijn er niet. Hotels daarentegen genoeg.
Uiteindelijk bij de paters Fransiskanen een bed gevonden in de graanschuur. Ze hebben in de schuur 2 kamers met douche , wc en keuken gemaakt. Mooi opgelost.

In de jongenskamer ben ik alleen, in de meisjeskamer een dame die op retraite is. Zij was zo vriendelijk om ook voor mij te koken. Gelukzak dat ik ben.

Pater Max die mij bij aankomst opving, komt van Namen maar woont hier al 20 j.
Hij ging in de kelder voor mij 2 Belgische biertjes halen: een Hoegaarden en een Grimbergen. Ze smaakten.

In de route die de gps berekende, ben ik deze keer niet tussenkomen. Gewoonlijk wijzig ik nog wat met andere wegen. Vandaag niet. Ik heb gewoon gefietst wat op het scherm kwam.

Morgen verder naar Pontarlier, wat 20 km van de Zwitserse grens ligt. Ik oefen al: Gruss Gott.

Uitkijk over Besançon
Typisch Frans
Overal brocanterie
Aanduiding van de Via Franigena
Fietspad langs de Saone
Prijsbeest
Moeder koe met kalf
Boot moet door de tunnel
Oude wasplaats

1 opmerking:

  1. Hé André
    Als je oefent dan moet je het wel goed doen. Gruss Gott is in Duitsland maar vooral in Oostenrijk. In Zwitserland is dat Grüezi(om iemand te groeten die alleen is) of "Grüezi mitenand" (zo uitgesproken; komt van "miteinander"). Het begint wel wat te verwateren en wordt voornamelijk nog door oudere personen gebruikt (voor jou dus OK :-). Moderner is bv. sali.
    Denk er ook aan, je steekt de grens over in Pontarlier en doorkruist denk ik alleen franstalig Zwitserland. Grüezi gebruiken ze daar ook niet. Met gewoon "hallo" en zeker "Bonjour" (in de taal van Voltaire) zal het ook wel lukken.
    Voor info over de Grand Saint Bernard pas:
    http://www.teletext.ch/SRF1/807
    https://www.tcs.ch/de/tools/verkehrsinfo/aktuelle-lage.php (Pässe)
    Als je dagen op overschot hebt en niet weet wat doen: maak ommetje richting Bern of Freiburg en volg dan de Via Jacobi tot Lausann:
    https://www.jakobsweg.ch/de/eu/ch/weg/velo/

    BeantwoordenVerwijderen