dinsdag 9 mei 2017

Zeg André

De laatste dagen en weken zijn er meer en meer vragen en bedenkingen omtrent de pelgrimstocht per fiets naar Rome.

Zeg André, FIETS JIJ ALLEEN NAAR ROME ?
Ja en neen: overdag zijn de meeste pelgrims, zowel te voet als met fiets, meestal alleen. Men kan zijn eigen ritme volgen, stoppen wanneer het nodig is, rusten wanneer men moe is, ... Maar 's avonds komen de pelgrims meestal wel op een plaats waar er meerdere pelgrims samen overnachten en wat eten.

Zeg André, RIJ JE HEEN EN TERUG ?
We vertrekken op 14 mei met de fiets te Willebroek en hebben 25 fietsdagen voorzien. Om terug te keren is een vliegtuig geboekt van Rome naar Brussel op vrijdag 16 juni. In totaal ben ik dus 33 dagen weg, en heb ik 7-8 dagen die ik kan gebruiken om te rusten, onderweg wat rond te kijken of Rome , mogelijk andere steden, te bezoeken.

Zeg André, DRAAG JIJ EEN FIETSHELM ?
Op de pelgrimstocht draag ik een fietshelm, behalve bij beklimmingen als het mij te warm is.

Zeg André, VOLG JE DRUKKE BANEN OF EERDER MEER PLATTELANDS WEGEN ?
We zoeken de rustige wegen op, maar rijden ook geen 20 km rond om een stukje drukke weg te vermijden. Op alle wegen rijden we defensief: voorrang geven, handen altijd aan de remmen, snelheid beperken, ... Drinken en eten zonder tegelijkertijd te fietsen.

Zeg André, RIJ JE NOOIT VERLOREN EN BEN JE DE WEG KWIJT ?
Meestal niet, omdat ik een fietsgps bij me heb met vooraf een uitgestippelde route. Daarnaast heb ik ook op gsm de scout app met een Europese fietskaart. En tenslotte heb ik van Frankrijk, Zwitserland en Italie de betreffende kaarten gecopieerd op papier.

Zeg André, BEN JE NOOIT BANG ONDERWEG ?
Bang zijn is geen erg, want daardoor is men voorzichtig en kijk men vooral in steden uit. André heeft altijd binnen handbereik een scheidsrechter fluitje om de aandacht te trekken wanneer echt nodig.

Zeg André, ZIJN ALLE OVERNACHTINGEN OP VOORHAND VASTGELEGD ?
Neen, enkel in Belgie zijn de paters op de keizersberg te Leuven en de paters van de abdij van Leffe  verwittigd van mijn komst. Daarna overnachten we zoveel mogelijk in pelgrimsherbergen waar men door het tonen van de pelgrimspas terecht kan . Gratis of mits een geringe bijdrage.

Zeg André, WAT DOE JE ALS JE ZIEK BENT ?
Hangt ervan af . Een insecten beet is wat anders dan een zere pols. In het ergste geval gaan we wel bij een dokter langs. Maar we nemen geen complete apotheek mee voor wat er allemaal kan voorvallen.

Zeg André, BEN JE ER KLAAR VOOR ?
Maanden hebben we praktisch dagelijks gefietst, maanden hebben we wegen uitgestippeld, maanden hebben we gezocht achter de gepaste fietstassen, ... We zijn klaar en zijn indachtig:

De mens lijdt het meest
onder het lijden dat hij vreest
dat nooit op komt dagen.
Zo krijgt hij meer te dragen
dan God te dragen geeft.

En de buurvrouw heeft een beschermengeltje gebracht voor onderweg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten