maandag 29 mei 2017

Dag 16 (29 Mei 2017)

Van Mortara naar Piacenza

Aktieve duurtijd:  5u7m
Afstand  101,6 km (Totaal 1179,4 + 101,6 = 1281)
Gem.:  19,9 km/u
Hoogtemeters:  466 m

Na het ontbijt zijn we weeral klaar voor een dag fietsplezier. Alles is opgeladen, gps en gsm, en paps heeft goed geslapen, en een stevig ontbijt genomen.

Enkel eerst nog inkopen doen. Ik zie een Lidl en ga daar 7 bananen, 4 appels en een ciabatta broodje halen. Zeker genoeg voor deze dag.

Om 10u stop bij een bar, en eet een eerste tussendoortje. De banaan is nog van gisteren, dus die is wat gemasseerd, maar net nog smakelijk. De koffie kost mij slechts 1 euro en de dame vult mijn eerste lege bidon met water.

Na 40 km komen we in Pavia terecht. Via de brug Ponte Coperta over de Ticino rivier, kom ik gemakkelijk bij de basiliek San Michele. Verder zijn de straten in deze middelgrote stad geplaveid met grote tegels en dikke keien. Ik zie de ene achter de andere dame struikelen over die keien.  En maar morren.

Onderweg van Pavia naar Piacenza zie ik de eerste pelgrims tevoet op Italiaans grondgebied. In Pavia had ik wel fietsende pelgrims gezien. Of fietsende toeristen kan ook. Het verschil is niet altijd duidelijk.

De gps stuurt mij vandaag grotendeels langs de fietsroute van de VF. Nu en dan zie ik geen pijlen meer, want dat zijn soms enkel maar stickers met een wit blauwe markering voor de fietsers.

De Giro is 20 km voor Piacenza gepasseerd. Ik zie nog een spandoek hangen en de weg heeft een nieuwe bestrating.

In Piacenza fiets ik langs het centrum, de kathedraal en de dom. Maar de warmte rond 14 u jaagt me toch eerder naar een volgende overnachtingsplaats. Er zijn hier wel enkele pelgrimsherbergen , maar die gaan pas open om 17u. Toch een eentje proberen. Niks , niemand neemt op. Dan maar even de gsm bovenhalen, en via scout iets zoeken.

Daar rechts sliep ik
 Het 10-uurtje
 Pavia Ponte Confortabel over de Ticino rivier
 Pavia de dom van binnenuit
 Pavia centrum
 GPS kent ook de VP
 Nieuwe baan voor de Giro
Piacenza basiliek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten