zondag 4 juni 2017

Dag 22 (4 Juni 2017)

Van Siena naar Radicofani

Wat een rustdag in Siena moest zijn ...

Actieve duurtijd:   5u30m
Afstand  78,7 km (Totaal 1643,7 + 78,7 = 1722,4)
Gem.:  13,4 km/u
Hoogtemeters: 1206m

Deze ochtend, na een nachtje goed slapen, duurde het een tijdje vooraleer ik weg was uit Siena. De gps had een uitstapje voorzien langs de bezienswaardigheden van Siena. En je kan op de gps zien, dat je cirkeltjes maakt. Maar je kan ze niet inkorten omdat de straten ertussen eigenlijk trappen zijn.

Maar ja, wie kan er zeggen dat hij op een zondagochtend 2 keer op de Piazza del Campo heeft gefietst ?

Na 3 km en een half uur later, want doorfietsen op die plaveien kan niet, kan ik eindelijk snelheid maken. Richting Radicofani.

Onderweg maken ze mij er geregeld attent op dat het zondag is. Alle klokken van alle kerken luiden een of ander deuntje.

Maar Andre, ging jij niet rusten in Siena ? Wel, van Siena naar Rome is 255 km en op zondag is het meestal rustig op de banen. Dus ik denk zo, ik ga zondag ongeveer 80 km doen en dan kan  ik de volgende 3 dagen wat minder rijden en dan ben ik woensdag in Rome. Op dag 25.

De laatste 10 km waren wel pittig want Radicofani ligt op een heuvel op 814 m hoogte. Samen met tientallen mountainbikers die het jaarlijks event "Toscane Triumph 500 km"  reden, zijn we op allerkleinste versnelling hier geraakt.

En wat blijkt ? Het is hier 3 dagen feest met oude ambachten en allerlei tentoonstellingen.
De moeite om te zien en het enthousiasme van de lokale bevolking spreekt boekdelen. Zij zijn fier over hun regio.

Radicofani was vroeger een strategische plaats voor de controle van en naar Rome. Men kijkt vanuit het kasteel hierboven in alle mogelijke windstreken enorm ver.

Eerste rij richtingaanwijzer met km aanduiding
Vignoni
Lekker wijntje die Brunello
Radicofani op zijn heuvel
Altijd maar hoger
Handenarbeid
Binnenkoer met overvloed van bloemen
Bloem met handmolen draaien
Radicofani van ver
Radicofani centrum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten