woensdag 7 juni 2017

Dag 25 (7 Juni 2017)

Toegekomen om 10:15 te Rome

Actieve duurtijd:   1u59m
Afstand  29,19 km
Gem.:  15,6 km/u
Hoogtemeters: 416m

"Alle wegen leiden naar Rome" is een veel geciteerd gezegde. Wel, vanmorgen net niet.

Reeds 20 km voor Rome begon de miserie. Overal files. En je zag zo dat de sluipwegen werden gebruikt, en dat zijn veelal ook de fietswegen die de gps selecteert.

Een extra mooi spektakel is, zijn de auto's die kinderen afzetten aan school. Die hoeven geen parkeerplaatsen, want de weg is 1 grote parkeerplaats en ze zijn dan ook in alle mogelijke richtingen gebruikt.

Bijkomend zijn de bestuurders nog aan het ontbijten in hun auto, aan het bellen, een sigaretje aan het roken, en de dames zijn hun kaakjes nog aan het poeieren ook. Wie kan er dan nog op een fietsende pelgrim letten ? Dan is dan bijzaak. Dus Dreke, remmen niet loslaten, snelheid minderen, netjes in de rij blijven, ...

Maar eind goed, al goed.

Om 10u15 draai ik de Via della Conciliazione op, en daar ligt alles op mij te wachten. De piazza di San Pietro en de basiliek met het beeld van Paulus dat rechts staat te pronken, en Petrus aan de linkerkant.

Ik laat mij fotograferen door iemand van de ticketverkopers. Wat verder staat de politie een eerste keer te fouilleren en ik moet mijn  stuurzakje openen. Bijkomend mag ik niet verder met de fiets. Ik besluit om naar het San  Lorenzo centrum te gaan om mijn fiets daar te parkeren, mij om te kleden en op te frissen. De priester van dienst merkt echter op dat ook het centrum het certificaat mag uitschrijven. Zo gezegd, zo gedaan. Vijf minuten later is de pelgrimspas een laatste keer afgestempeld en heb ik mijn certificaat op zak.

Tijd om even uit te zakken. Ik rij terug naar de
Via della Conciliazione, koop 2 biertjes, zoek een plekje in de schaduw en geniet van het schouwspel van zwetende toeristen, opdringerige verkopers, patrouillerende politiewagens, groepen pelgrims waaronder een Spaanse groep vergezeld van de nodige paters en nonnen.


 Formello dorp bij avondschemering
 Hier eten we het pelegrino menu in Formello
 Voorgerecht! Alleen voor mij?
 Hoofdgerecht met pesco: de lekkerste pasta ooit
 Formello bij valavond
In de hemel en op aarde
Verder geraak je niet met de fiets
Certificaat van de pelgrimstocht naar Rome

3 opmerkingen:

  1. Dikke,dikke proficiat . Goed gedaan . Wij zijn zo trots op je .
    Giel,Tuur,Nand, Kurt en Oele

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dikke proficiat, André, ik heb je blog hier meermaals gevolgd en was vaak verbaasd hoe snel en vloeiend alles wel leek te gaan. Dikke proficiat.

    Buren Eugène en Linda - keisstraat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat André, je bent er veel te rap. Profiteer er van .... je kan met de fiets terug (je kent zelfs de weg al)

    BeantwoordenVerwijderen